понеділок, 6 квітня 2015 р.

Розв’язування задач на тему: “ВПИСАНІ ТА ЦЕНТРАЛЬНІ КУТИ ТЕОРЕМА ФАЛЕСА СЕРЕДНІ ЛІНІЇ ТРИКУТНИКА,ТРАПЕЦІЇ.”

Конспект уроку:
Мета уроку: узагальнити та систематизувати знання учнів з тем:
           «Вписані та центральні кути», « Теорема Фалеса», «Середні лінії
      трикутника І трапеції».
Формувати вміння і навички застосовувати  застосовувати  раніше вивчені теореми і властивості до розв’язування задач.
Удосконалювати навички розв’язування практичних  задач.
Розвивати вміння узагальнювати й конкретизувати властивості вивчених об’єктів і застосовувати  їх  до розв’язування задач,логічне мислення,пам’ять,увагу.
Виховувати графічну культуру, культуру  усного математичного  мовлення,любов до предмету.

  Тип уроку: систематизація,узагальнення та використання на практиці 
                         знань,умінь і навичок.
Обладнання: підручник,комп’ютер,проектор,інтерактивна дошка,
                         презентація  уроку в слайдах,креслярське приладдя ,
                          роздавальний матеріал.
Девіз уроку:Від того настрою, з яким ви вступаєте в день,
                         або в якусь справу залежать ваші успіхи,
                         а можливо, і невдачі .
                           Хід уроку.
І. Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної  діяльності.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
  1). «Асоціативний кущ»
       Ключовим словом «Асоціативного  куща » є « Теорема Фалеса»
Учні по черзі на гілках  «куща» записують слова,фрази,що пов’язані з
ключовим  словом.(Теорема Фалеса-ділення відрізка на n-рівних частин,середня лінія трапеції,середня лінія трикутника).
2).Математичні пазли.
Учитель роздає пазли з частинами речення,які потрібно об’єднати в один вислів.
1.Сторони центрального кута ділять коло на дві дуги.
2.Центральний кут вимірюється дугою,яка йому відповідає.
3.Якщо паралельні прямі, які перетинають сторони кута,відтинають на одній його стороні рівні відрізки,то вони відтинають рівні відрізки і на другій його стороні.
4.Якщо чотирикутник описаний навколо кола,то сума двох його протилежних сторін дорівнює сумі двох інших його сторін.
2). Інтерактивна вправа: « Продовжіть  речення»
    1.Кут,вершина якого лежить на колі,а його сторони перетинають
         коло називається…
     2. Кут,вершина якого  збігається з центром  кола називається…
     3.Градусна міра вписаного кута,що спирається на діаметр дорівнює…
     4. Градусною мірою дуги кола називається градусна міра відповідного…
     5.Середньою лінією трикутника називається відрізок,який…
     6.Відрізок, що з’єднує середини бічних сторін трапеції називається …
     7.Одна з паралельних сторін трапеції  називається…
     8.Катет,що лежить проти кута 30 градусів дорівнює…
3).  Чи правильне твердження:
     1.Величина центрального  кута дорівнює величині дуги,на яку він спирається.
     2.Центральний кут може бути більшим від розгорнутого.
     3.Величина вписаного кута дорівнює половині кутової величини дуги,
         на яку він спирається.
     4.Вписані кути ,що спираються на одну і ту саму дугу, - різні.
     5.Якщо вписаний кут прямий,то і відповідний йому центральний кут
         теж прямий.
      6. Середня лінія трикутника  дорівнює половині його периметра.
       7.У будь-якому трикутнику можна побудувати лише одну
          середню лінію .
      8. a+b = c+d – умова,за якої в трапецію можна вписати коло.
4). Тестові завдання.
       Учитель: Розв’язавши тестові завдання складіть ключове слово із літер                                 правильних  відповідей до задач.


Після розв’язування тестів учні знаходять зашифроване слово «Фалес».

Учитель: Про життя  цього вченого розповість учениця вашого класу,яка підготувала історичну довідку для вас.
IV. Формулювання теми,мети й завдань уроку;
       Мотивація навчальної діяльності.
V.  Удосконалення   вмінь і навичок.
Колективне розв’язування задач під керівництвом вчителя.
Задача1.Сторону АВ трикутника АВС поділили на три рівні частини  так,
                 що BN=NE=FE. Через ці точки провели прямі  NM,EF і AC,які паралельні
                  стороні АС  трикутника АВС. Відомо,що  NM = 3 см.
                    Знайти довжину відрізків  EF і AC.
            Відповідь:9см.
 Задача2. У рівнобічній трапеції , описаній навколо кола,довжина бічної
                  сторони дорівнює 24 см,а кут при основі – 30 градусів.
             Визначте ( у см ):
        а) довжину середньої лінії трапеції;
        б) довжину висоти трапеції.
       Відповідь: а) 24см; б) 12 см.
   Задача3. Основи трапеції відносяться як 3:7,а її середня лінія дорівнює 40 см.
                    Знайдіть основи трапеції.
                  Відповідь:  24см,  56 см.
Трьом учням було домашнє завдання:
підготувати  практичні  задачі  з підручника №189,№244,№285 ,які вони зараз вам покажуть.
                                     Графічний тренінг.
1.     Побудуйте коло будь – якого радіуса з центром у точці О. Побудуйте центральний кут. Побудуйте  вписаний кут,який спирається на дугу,
що й центральний кут.
2.     Поділіть відрізок довжиною 5 см на 7 рівних частин.
3.     Побудуйте довільний рівнобедрений трикутник АВС з основою АС .
Проведіть середню лінію трикутника,позначте її літерами  K і L
Вкажіть вид утвореного чотирикутника.
4.     Побудуйте довільний прямокутний трикутник АВС з гіпотенузою ВС.
Паралельно його стороні АС проведіть пряму так,щоб вона перетнула інші сторони трикутника. Точки перетину позначте літерами M і N так,щоб утворився чотирикутник А МNС. Який вид трапеції утворився? Проведіть
висоти і середню лінію утвореної трапеції.
                                  VІ. Підсумок уроку.

Рефлексія.
1.Що на уроці було,на ваш  погляд головним?
2.Чи сподобалася вам форма роботи на уроці?
3.Чи досягнуто мети уроку?

VІІ.  Домашнє завдання.

 Повт.  § 4 -6, виконати типові задачі для контрольної роботи
        (1-6 завдання) ,ст.69.    

  Література:

1.     Геометрія: Підручник для 8 кл. середніх загальноосвітніх закладів. /Г. П. Бевз, В.Г. Бевз, Н. Г. Владімірова.— К.: Вежа, 2008.—256 с.: іл..
2.     Геометрия: Учебник для 7-11 кл. ср. шк./Погорелов А. В. – М.:Просвещение, 1990.
3.     Розв’язування геометричних задач у середній школі. /за ред.. доц.. Л. М. Лоповка.—К.: Радянська школа, 1972.—261 с.

4.     Л. В. Дудко, Т. Г. Роєва. Геометрія, зошит з елементами тестування для 8 кл.—Х.:Країна мрій, 2008.

Немає коментарів:

Дописати коментар